Portfolio spørgsmål til anerkendelse
Hvorfor
er anerkendelse centralt i pædagogfaget?
- Anderkendelse bygger på ligeværd. Det er grundlæggende for forholdet mellem mennesker, og er et gensidigt forhold mellem ligeberettigede parter.
- Anderkendelse bygger på ligeværd. Det er grundlæggende for forholdet mellem mennesker, og er et gensidigt forhold mellem ligeberettigede parter.
Hvordan
kan anerkendelse defineres ud fra de teoretiske perspektiver?
- Alle har krav på anerkendelse. Det er ikke kun et pædagogisk mantra, men optræder sort set i alle samfundsmæssige sammenhænge i forhold til opdragelse, uddannelse og arbejde. Anderkendelse forventes på forskellige niveauer i disse samfundsmæssige institutioner og er således et gennemgående ideal for, hvordan man deltager og agerer, og en beskrivelse af ”den gode praksis” der udovers anerkendelse.
Axel Honneth : Arbejder med anderkendelses begrebet som en grundlæggende betingelse for mennesket identitetsdannelse. Han anvender således samme grundlag, som de norske relations forskere Bae og Schibbye. Han anvendes både til voksne og børn. Han kommer ind på privatsfæren, solidariske og retslige ..
Berit Bae : Gensidig afhængige af hinanden. Børn bliver bevidst om sig selv og selvstændige ved at bliver anerkendt af den anden.
Hun arbejder ud fra Forståelse og indlevelse, bekræftelse, Åbenhed, selvrefleksion og afgrænsehed
Schibbye : Siger at den andens anerkendelse er en nødvendighed forudsætning for selvbevidsthedsudvikling. Et princip om ligeværd mellem mennesker, som defineres som en relation mellem to subjekter.
- Alle har krav på anerkendelse. Det er ikke kun et pædagogisk mantra, men optræder sort set i alle samfundsmæssige sammenhænge i forhold til opdragelse, uddannelse og arbejde. Anderkendelse forventes på forskellige niveauer i disse samfundsmæssige institutioner og er således et gennemgående ideal for, hvordan man deltager og agerer, og en beskrivelse af ”den gode praksis” der udovers anerkendelse.
Axel Honneth : Arbejder med anderkendelses begrebet som en grundlæggende betingelse for mennesket identitetsdannelse. Han anvender således samme grundlag, som de norske relations forskere Bae og Schibbye. Han anvendes både til voksne og børn. Han kommer ind på privatsfæren, solidariske og retslige ..
Berit Bae : Gensidig afhængige af hinanden. Børn bliver bevidst om sig selv og selvstændige ved at bliver anerkendt af den anden.
Hun arbejder ud fra Forståelse og indlevelse, bekræftelse, Åbenhed, selvrefleksion og afgrænsehed
Schibbye : Siger at den andens anerkendelse er en nødvendighed forudsætning for selvbevidsthedsudvikling. Et princip om ligeværd mellem mennesker, som defineres som en relation mellem to subjekter.
Hvilke
udfordringer er der i pædagogisk praksis i at fastholde den anerkendende
tilgang?
- Hvis man har en holdning til individet, eller hvis man vurdere ud fra egne normer og værdier.
- Hvis man har en holdning til individet, eller hvis man vurdere ud fra egne normer og værdier.
Hvordan
hænger anerkendelses begrebet sammen med det dialektiske?
- Man skal have en relation for at kunne anderkende. Dialektik betyder at en sag kan have flere sider, så når man er i en diskussion eller samtale bør man have respekt for dette. I den græske filosofi betegner dialektik kunsten at samtale og augmentere (https://www.google.dk/search?q=hvad+betyder+dialektisk&rlz=1C5CHFA_enDK530DK530&oq=Hvad+betyder+dia&aqs=chrome.1.69i57j0l5.4003j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8)
- Man skal have en relation for at kunne anderkende. Dialektik betyder at en sag kan have flere sider, så når man er i en diskussion eller samtale bør man have respekt for dette. I den græske filosofi betegner dialektik kunsten at samtale og augmentere (https://www.google.dk/search?q=hvad+betyder+dialektisk&rlz=1C5CHFA_enDK530DK530&oq=Hvad+betyder+dia&aqs=chrome.1.69i57j0l5.4003j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8)
Hvori
er koblingen mellem den ikke-vidende position og anerkendelse?
- Den ikke-vidende position : der
kommer den professionelle ikke til samtalen med færdige løsninger, men med
åbenhed, interesse og nysgerrighed. Dette afspejler sig godt i anderkendelse.
_________________________________________________________________________________
Hvilken positioner, du indtager i forhold til andre i private og/eller kollegiale sammenhænger
Denne samtale startede som komplementær, men udviklede sig til en symmetrisk da hun gerne ville ud af situationen.
_________________________________________________________________________________
Hvilken positioner, du indtager i forhold til andre i private og/eller kollegiale sammenhænger
Gå to og to sammen og interview hinanden,
skriv eksemplerne ned. Husk at notere konteksten(ift. Kæreste, venner,
kollegaer, i den og den slags situation):
-
Kontekst veninde situation : Omhandler om en
veninden som sidder fast i fortiden, angående hendes stress, selvom det er et
overstået kapitel.
Jeg siger : Du er også nød til at tænke frem af og give slip
Hende : Men det er svært, fordi jeg bliver hele tiden mindet om det på arbejde, da de hele tiden spørger ind til det
: Så må du jo fortælle dem at selvom de gør det for at være søde, hjælper det dig ikke
: Jaae..
Jeg siger : Du er også nød til at tænke frem af og give slip
Hende : Men det er svært, fordi jeg bliver hele tiden mindet om det på arbejde, da de hele tiden spørger ind til det
: Så må du jo fortælle dem at selvom de gør det for at være søde, hjælper det dig ikke
: Jaae..
Denne samtale startede som komplementær, men udviklede sig til en symmetrisk da hun gerne ville ud af situationen.
Kommentarer
Send en kommentar