Portfolio spørgsmål til anerkendelse

Hvorfor er anerkendelse centralt i pædagogfaget?
- Anderkendelse bygger på ligeværd. Det er grundlæggende for forholdet mellem mennesker, og er et gensidigt forhold mellem ligeberettigede parter.

Hvordan kan anerkendelse defineres ud fra de teoretiske perspektiver?
- Alle har krav på anerkendelse. Det er ikke kun et pædagogisk mantra, men optræder sort set i alle samfundsmæssige sammenhænge i forhold til opdragelse, uddannelse og arbejde. Anderkendelse forventes på forskellige niveauer i disse samfundsmæssige institutioner og er således et gennemgående ideal for, hvordan man deltager og agerer, og en beskrivelse af ”den gode praksis” der udovers anerkendelse.

Axel Honneth : Arbejder med anderkendelses begrebet som en grundlæggende betingelse for mennesket identitetsdannelse. Han anvender således samme grundlag, som de norske relations forskere Bae og Schibbye. Han anvendes både til voksne og børn. Han kommer ind på privatsfæren, solidariske og retslige ..

Berit Bae : Gensidig afhængige af hinanden. Børn bliver bevidst om sig selv og selvstændige ved at bliver anerkendt af den anden.
Hun arbejder ud fra Forståelse og indlevelse, bekræftelse, Åbenhed, selvrefleksion og afgrænsehed

Schibbye : Siger at den andens anerkendelse er en nødvendighed forudsætning for selvbevidsthedsudvikling. Et princip om ligeværd mellem mennesker, som defineres som en relation mellem to subjekter.


Hvilke udfordringer er der i pædagogisk praksis i at fastholde den anerkendende tilgang?
- Hvis man har en holdning til individet, eller hvis man vurdere ud fra egne normer og værdier.

Hvordan hænger anerkendelses begrebet sammen med det dialektiske?
- Man skal have en relation for at kunne anderkende. Dialektik betyder at en sag kan have flere sider, så når man er i en diskussion eller samtale bør man have respekt for dette. I den græske filosofi betegner dialektik kunsten at samtale og augmentere (https://www.google.dk/search?q=hvad+betyder+dialektisk&rlz=1C5CHFA_enDK530DK530&oq=Hvad+betyder+dia&aqs=chrome.1.69i57j0l5.4003j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8)

Hvori er koblingen mellem den ikke-vidende position og anerkendelse?

- Den ikke-vidende position : der kommer den professionelle ikke til samtalen med færdige løsninger, men med åbenhed, interesse og nysgerrighed. Dette afspejler sig godt i anderkendelse.


_________________________________________________________________________________

Hvilken positioner, du indtager i forhold til andre i private og/eller kollegiale sammenhænger

Gå to og to sammen og interview hinanden, skriv eksemplerne ned. Husk at notere konteksten(ift. Kæreste, venner, kollegaer, i den og den slags situation):
-                     Kontekst veninde situation : Omhandler om en veninden som sidder fast i fortiden, angående hendes stress, selvom det er et overstået kapitel.
Jeg siger : Du er også nød til at tænke frem af og give slip
Hende : Men det er svært, fordi jeg bliver hele tiden mindet om det på arbejde, da de hele tiden spørger ind til det
: Så må du jo fortælle dem at selvom de gør det for at være søde, hjælper det dig ikke
: Jaae..


Denne samtale startede som komplementær, men udviklede sig til en symmetrisk  da hun gerne ville ud af situationen.  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog