DIGETAL MOBNING!

Tre pointer om børn og medier:

1. Medier er nødvendige i børn og ungen liv.
2. På nettet viser man også, hvem man er.
På vej i puberteten - hvem er jeg nu" og "hvem er det, jeg vil blive"
           De sociale medier giver mulighed for, at vise sig frem og ISÆR KIGGE PÅ.
3. Børn og unge skelner ikke værdimæssigt mellem online og offline.

Sociale medier skaber forbindelser:

Smilet: er den korteste vej mellem mennesker. En SMS kan også være en kort vej.
Et Facebook like kan også være en kommunikation.

Det kræver erfaring at navigere på de sociale medier.
På internettet skal man klare sig uden kropssprog - hvilket kan lede til mange mistolkninger og misforståelser.

Børn har ikke færdig udviklet overblik eller evne til, at forudse  konsekvenser.

Adfærd og kommunikation online:

Man kan ikke se mimik eller høre tonefald. Følelser er flygtige - ekstremt fraværende og ekstremt tilstede.
Man skriver flere ting end man siger. Man kan være anonym - både øget intimitet og distance.


"Men det var jo kun på nettet - det er jo ikke i virkeligheden" (sagt af et barn)!!!!!!!!!!!
"Han var 17 år, sagde han"!

Mobning:

WHO undersøgelse laver mobbe undersøgelser hver 4 år. World Health Organization. Mobning er et stigende problem.

Hvad er mobning? Om mobningens mekanismer:

Mobning er ret gruppefænomen, mobbeformer kan være direkte og forfølgende eller være indirekte og udelukkende.  Manglende likes på fb kan også være mobning og gøre ondt på børnene.

Mobning foregår i en social sammenhæng, som barnet ikke trækker sig fra. Mobning forudsætter en magtbalance.

Hvorfor mobbes der? Børns eksistentielle behov for at høre til i fællesskabet (kommer under pres) - social eksklusionsangst (behov for lindring tryghed)-  foragtproduktion (mobbehandlinger).

Mobning kan opstå: ved dårlig børnekultur, storkedsomhed, manglende tolerance, manglende sammenhold.

Mobningens årsag: skyldes lav tolerance i gruppen. Fokus på havd der defineres som rigtigt i gruppen og forkert. Er nogen anderledes eller forkert.

Man skal være bevist som voksen af styringen i de processer der kan ankede til mobning hos børn.

Som voksen har man et ansvar for hvad man lære sine børn (taler man selv dårligt om kollegaer, venner mv foran børnene?). På den måde kan de få opfattelsen af, at det er okay at bagtale og være negativt fokuseret på andre mennesker.

Ikke alle handlinger er mobning: dominerende adfærd (man tugter den man elsker), hårdt sprog, rolle leg mv.

Du bliver ikke mobbet fordi du er tyk, tynd, har biller, rødt hår mv - men der er kulturen der frembringer mobning. Det er den lave tolerance kultur.  Ensomhed og mobning hænger tit sammen:

MOBNING HANDLER IKKE OM ONDE BØRN, MEN DET HANDLER OM ONDE MØSNTRE!

Mobber/mobbernessupport - mobfre- offer -tilskuere- forsvare - fagfolk - forældre.  HUSK: positionerne er bevægelige IKKE konstante.

Moralnedsmeltning: der lukkes ned for empati og adfærden normaliseret, så den kan finde sted igen og igen. Kan også ramme fagvokse og forældre.

Hvorfor kan der være svært, at gøre noget??

- Frygt, usikkerhed og status.
- Går det ud over mig næste gang.
- Vil jeg være lige så populær hvis jeg blander mig.
- Det er ikke min sag
- Jeg vil ikke sladre

For at spotte mobbeofre. Være opmærksom på ensomme børn, børn der er uden for fællesskabet, børn der trækker sig fra fællesskabet, børn der udadreagerende.

Pædagogen kan styre processen i fællesskabet mellem mennesker og inkludere de "udsatte" børn.  Mobning skal tages meget seriøst og man skal være undersøgende på det - ellers kan mobning foregå i det skjulte.

Relevant bog i forhold til mobning:


Rummelighed.org (undervisnings til håndtering af mobning).

Digital mobning:

- Sproget bliver mere markant
- Der er usikkerhed om hvem deres afsenderen
- Mængden af tilskuere er ukendt og uoverskuelig

Det kan forgå via: SMS/MMS, mails, sociale medier, gæstebøger, chatrooms,  digitale billeder/ videoer, hadesider, likes/ ikke likes.

Online mobning forstærker mobbemønstre: det kan forgå døgnet rundt, ikke kun på skolen. Det spredes hurtigt til et stort publikum. Det skrevne sprog kan virke hårdere og grovere. Man kan ikke altid se hvem afsenderen er. Afsenderen mener det måske ikke som mobning. Usynlige for forældre/ andre. Ting på nettet kan være svære at fjerne.

Det gør ondt i meget lang tid.

(Tanker fra et barn)

- Ingen kan lide mig
- Jeg er helt alene
- Jeg ved aldrig hvornår de mobber igen
- Jeg har ingen værdi
- Jeg kan ikke stole på nogen
- Jeg føler mig helt nøgen
- Jeg har ikke lyst til at leve

"En historie kan blive sand i løbet af en weekend" ( Vincent Hendriks)

Sociale medier en en let måde at kommunikere og danne relationer på. Groomingproces (pædofile der lokker børn over nettet).

Deling af billeder:

- Fordi det er sjovt
- Andre gør det
- For at være først med nyheden
- For at få status
- Fællesskab om at dele billeder
- Konflikter eller hævn

Konsekvenser af mobning:

Den enkelte kan få varige men, gruppen præget af utryghed, dårlige strategier tager man med i livets, ulyst til uddannelse, mangel på læring - læring kræver tryghed.

Der er muligt at stoppe mobning!! Man kan lave forbyggende arbejde.

 - opbygge de inkluderende og positive fællesskaber.
 - Blive fortrolige med de digitale medier
 - Sørge for børn har en fortrolig når det går galt.

Hvordan laver man børns digitale kompetencer?? Børn skal have mere undervisning i færden på de sociale medier.

Ældre unge skal undervise børn i de sociale medier. Elevernes handlemuligheder.

Elevernes skal komme frem til: det er godt, at vi er forskellige. Lære alle i klassen gost at kende, som du kan.
Vær en god kammerat. Deltag altid i klassen arrangementer. Tilskuere er med til at acceptere mobning. Skriv ikke ting på mobil eller nettet, man ikke vil sige i virkeligheden. Klik kun godt om gode billeder, del kun billeder eller film hvis du har fået lov. Hold ikke mobning hemmeligt, det er ikke sladder hvis du beder om hjælp.

Red barnet har lavet materiale om mobning - F. Eks. En fagbog om mobning.


"Mobning er børnenes problem - Men de voksens ansvar"



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog