Portfoliospørgsmål - ICDP
I relation til læringsmålene, tilhørende modulet
- Har grundlæggende viden om og
færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på
at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper
- Kan reflektere
over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske
sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og
inkluderende fællesskaber
- Kan støtte udviklingen af andres
sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst
reflekteres over følgende
spørgsmål:
- Hvorledes kan pædagogen
anvende principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end
daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat
funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker
eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? Vælg den
målgruppe, der giver mest mening for jer.
Vi har valgt at tage målgruppen - børn med ADHD. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den grænsedragende dialog, hvor man skal hjælpe barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det og vejled det- Barnet hjælpes til at planlægge og reflektere over konsekvenserne af sine egne handlinger.
- Er alle samspilstemaer
relevante i arbejdet med andre målgrupper?
Ja, alle målgrupper kan være med i ICDP. Det gælder om at justere de forskellige dialogformer.
- Hvilke dilemmaer kan
pædagogen være i, når der lægges vægt på især de første 4 samspilstemaer?
Hvis pædagogen er udenfor barnets intime zone.
- Hvad skal pædagogen være
bevidst om i sin kommunikation, når gruppen af børn (eller andre brugere) har
forskellige læringsbehov (Samspilstema 5 - 7)?
Pædagogen skal være bevidst om sine forklaringer og uddybninger med deres fælles oplevelser.
- Hvad adskiller dialogen i
samspilstema 8 med ”almindelig skæld-ud” som den traditionelle måde at
irettesætte børn (og andre målgrupper) på?
Barnet hjælpes til at planlægge og reflektere over konsekvenserne af sine egne handlinger.
- Diskuter hvordan kropssprog
og verbalt sprog kan understøtte hinanden, når der arbejdes med
relationsdannelse ud fra de 8 samspilstemaer.
Man udtrykker sig verbalt og understøtter det nonverbalt, og på den måde forstærker det relationsdannelsen.
Deklaration:
Vælg det
eller de mest betydningsfulde teoretiske temaer og udarbejd en eller flere
deklarationer
Kommentarer
Send en kommentar